Het elektrisch schema voor de bus ziet er voorlopig als volgt uit.

Elektra02

De drie energiebronnen staan links. Op de camping maken we gebruik van de 230V-aansluiting via de CEE-plug en een aardlekschakelaar. De accu wordt dan opgeladen via de CTEK 12V-lader. Tijdens het rijden wordt de huishoudaccu opgeladen door de dynamo van de auto. Hiervoor is de huishoudaccu via een Cyrix-accuscheider gekoppeld aan de startaccu. Ten slotte levert het zonnepaneel zijn bijdrage. Het is aangesloten via een zogenaamde MPPT-regelaar van Victron. Deze zorgt ervoor dat steeds het maximale vermogen van het zonnepaneel gebruikt kan worden om de accu op te laden.

Aan de rechterkant staan de ‘gebruikers’ van energie. Bovenaan de gebruikers die op 230V werken en onder de 12V-gebruikers. In het schema zie je op twee plaatsen het woord Power staan. Dit zijn twee kleine vermogenmeters. Zo kan ik zien hoeveel vermogen het zonnepaneel levert en hoeveel vermogen alle gebruikers opsouperen. Ook de totale hoeveelheid geleverde en verbruikte energie kan ik zo meten.

Plaats een reactie

Volgend bericht Vorig bericht